Onderhoud van het orgel
Het orgel van onze kerk was al langere tijd aan onderhoud toe. Op 24 januari is het er eindelijk van gekomen en is Reil uit Heerde met het onderhoud begonnen. Onderstaand vindt u enkele foto's hiervan.
Eén van de orgelpijpen in het front (middenvak, rechtse van de drie) is voor reparatie naar de werkplaats van Reil in Heerde meegenomen; de andere opvallende deukjes zijn ter plaatse hersteld.Op de rug zichtbaar: Han van der Horst, van de firma Reil.
Is dit een geheime opbergplek voor pepermunt voor de organist? Nee, u ziet hier verpulverde loden afdichtingsschijven. Deze zijn van schadelijk lood gemaakt. Ze worden nu allemaal vervangen door nieuw, onschadelijk materiaal, waarmee ook de windlekkage wordt verholpen. Zo zijn we in één klap verlost van het gevaarlijke lood én van wind-lekkage in de windlade van het borstwerk.
De windlade voor de pedaalpijpen aan de rechterkant van het orgel. Alleen de voorkant van deze lade is nog maar gedemonteerd, de mechaniek is dus volledig zichtbaar; wel is het pedaal al ‘losgekoppeld’: indrukken van het pedaal zorgt niet voor het openen van het ventiel omdat de haakjes niet meer in de rode lusjes zijn ingehaakt. Ook hier de verpulverde loden afdichtingsschijven, en (minder goed zichtbaar) geoxideerde geleidestiften en vervuilde viltlagen op het ventiel. Ook dit zal worden gedemonteerd en gereinigd of vervangen zoals dat bij de borstwerklade ook gebeurt.
Op deze foto zijn de pijpen van de regaal van het borstwerk al verwijderd. Wat je ziet, is het zogenaamde stevelblok, waarin elke regaalpijp (beter gezegd: de stevel ervan) geklemd is. Als we een toets indrukken, wordt de orgelwind van onderaf door deze gaten aangevoerd. Die lucht komt vanuit de windlade, die op deze foto voor een klein gedeelte (linksonder) zichtbaar is. Normaal gesproken is die windlade dus (wind)dicht aan de voorkant, maar in deze nu geopende windlade zijn de witte afdichtingsschijfjes zichtbaar.
Het stevelblok is met alle regaalpijpen naar de werkplaats van Reil meegenomen, omdat een deel van de orgelpijpen te lós zat, en een ander deel te vast. Bovendien was een deel van deze pijpen omwikkeld met ‘afplaktape’, waarschijnlijk om deze pijpen beter vast te zetten in het stevelblok. Niet echt professioneel dus... In de werkplaats van Reil wordt nu op een professionele manier gezorgd voor goede bevestiging van orgelpijp aan/in stevelblok. Ook is de binnenkant van de gaten in het stevelblok ruw (alsof alleen de gatenboor gebruikt is). Deze worden ook gepolijst, voor betere ‘klemming’ en betere luchtdoorstroom.
Daarnaast wordt elke regaalpijp zélf nagekeken: de steminrichting wordt weer goedlopend gemaakt, aangebracht dempingsmateriaal aan de binnenkant van de pijpen wordt verwijderd, enz.
Het stevelblok is met alle regaalpijpen naar de werkplaats van Reil meegenomen, omdat een deel van de orgelpijpen te lós zat, en een ander deel te vast. Bovendien was een deel van deze pijpen omwikkeld met ‘afplaktape’, waarschijnlijk om deze pijpen beter vast te zetten in het stevelblok. Niet echt professioneel dus... In de werkplaats van Reil wordt nu op een professionele manier gezorgd voor goede bevestiging van orgelpijp aan/in stevelblok. Ook is de binnenkant van de gaten in het stevelblok ruw (alsof alleen de gatenboor gebruikt is). Deze worden ook gepolijst, voor betere ‘klemming’ en betere luchtdoorstroom.
Daarnaast wordt elke regaalpijp zélf nagekeken: de steminrichting wordt weer goedlopend gemaakt, aangebracht dempingsmateriaal aan de binnenkant van de pijpen wordt verwijderd, enz.
- Login om te reageren